{{'{0} produkter' | aoStringReplace: result.Count}}

Inloggning

Med AOnet.se har du alltid en bygghandel i närheten. Det är lätt att handla på nätet, och om du föredrar att beställa eller fråga om artiklar när du är på språng, kan du använda vår app.

Skapa användarkonto

För att få ett användarkonto på AOnet.se måste du vara registrerad kund. Det får du genom att fylla i formuläret här. När vi har fått dina uppgifter skapar vi ett konto åt dig. Du kan också ansöka om ett kreditkonto om dina inköp kommer att överstiga ett belopp på 100 000 kr per år. Det kräver ett kreditbetyg som vi gör, och du kan förvänta dig ett svar på din ansökan inom 14 dagar.

Fakturering

Det ska vara enkelt att handla hos AO. Därför utvecklar vi hela tiden vårt faktureringssystem så det kan anpassas till ditt affärssystem. Det gör det inte bara enkelt, utan också snabbt att handla hos oss. Om du föredrar fakturor i pappersformat kan vi också tillhandahålla det.

Betalningen ska vara oss tillhanda det datum som står på fakturan. Det tillkommer en dröjsmålsränta på 2 % av det skuldbeloppet per påbörjad månad, om betalning sker efter förfallodatumet. Den pålagda räntan/avgiften ska betalas före andra skulder.

Se faktura på AOnet.se

På AOnet.se kan du hitta alla dina fakturor – även de som du kanske har svårt att hitta i dina egna arkiv.

  • Logga in på ditt konto med ditt användarnamn och lösenord

  • Klicka på Ditt konto i menyn under sökfältet

  • Klicka på Fakturaöversikt i den vänstra menyn

Härifrån kan du exempelvis söka inom ett datumintervall eller söka efter en artikel enligt artikelnamn eller artikelnummer. Det är både smart och enkelt, och så får du dessutom en bra ekonomisk överblick.

Om du inte hittar menyposten Fakturaöversikt i den vänstra menyn, betyder det att du inte har behörighet att se fakturor. Om du anser att du bör kunna se fakturor kan du kontakta kundtjänst.

Betalningssätt

Som utgångspunkt finns tre betalningssätt när du handlar hos AO:

  • Kreditkonto – du har som standard löpande månad plus 20 dagar på dig för betalning. Kan användas både online och i våra butiker.

  • Kontantkonto – du betalar kontant på en gång. Gäller bara för köp i butik; inte online.

  • Förhandsbetalningskonto – du betalar in ett belopp på ett konto som du kan köpa varor på, så länge det finns pengar på kontot. Kan användas både online och i våra butiker

Elektronisk fakturering

Hos AO använder vi oss av elektronisk fakturering, som antingen kan vara ”riktiga” elektroniska fakturor som skickas till dig som en fil som kan importeras direkt in i ditt företags ekonomisystem. Det kan också vara PDF-fakturor som är exakta kopior av de fysiska fakturorna och passar perfekt för dig om inte är redo för ”riktiga” elektroniska fakturor än.

Det är enkelt att använda elektronisk fakturering, och det ger dig en snabb överblick över hur mycket pengar du lägger på en viss arbetsuppgift, utöver själva köpet. Fakturorna skickas direkt efter köp så att dina räkenskaper alltid finns bokförda. Därmed kan du också snabbt skicka räkningar till dina kunder efter utfört arbete.

Du kan läsa mer om elektronisk fakturering här och samtidigt få en överblick över vilka fakturaformat som passar dig bäst.

Beställning

Hos AO kan du beställa varor dygnet runt på AOnet.se. Om du föredrar att beställa dina varor via e-post eller telefon, går det naturligtvis också bra. Kontakta bara våra säljare i så fall.

Lagerstatus

När du beställer varor på AOnet.se kan du alltid se dess lagerstatus:

  • Grön: Varan finns på lager

  • Gul: Varan har en viss leveranstid eller befinner sig i restorder och är på väg från producenten/leverantören

  • Röd: Varan är en beställningsvara – kontakta AO för att få reda på leveranstid

När kan jag förvänta mig att motta varorna?

När du beställer varor på AOnet.se kan du alltid se om vi har den på lager. Om varan är en restorder kommer det att stå förväntad leveranstid. Tidsramen baseras på information från leverantören.

Om varan finns på lager försöker vi nå en leveranstid på nästkommande vardag, om inget annat anges.

Avvikelser både vad gäller förväntad leverans på restordrar samt varor på lager kan förekomma.

Beställningssidor

Dagsleverans för hela landet:

Helger och röda dagar:

Alla ordrar som inkommer på helger eller röda dagar levereras på nästkommande andra vardag.

Returer

Ibland kan du behöva returnera en eller flera varor. Antingen för att du inte har behov av varan, eftersom du har beställt för mycket eller fel vara, eller för att din kund har ändrat sig. Oavsett anledning får du svar på den här sidan hur du ska förhålla dig vad gäller retur av varor till AO.

Vilka typer av varor kan jag returnera till AO?

Huruvida du kan returnera en vara eller inte hänger på flera saker.

  • Varan kan returneras om

  • varan är komplett och i säljbart skick

  • varan är oskadad och fortfarande i det ursprungliga emballaget

  • returleveransen är specificerad och sorterad

  • varan kan dokumenteras som köpt hos AO (följesedel, faktura och/eller paketetikett)

  • varan fortfarande finns i AO:s sortiment

Varan kan inte returneras om

  • varan är specifikt anpassad till din order (t.ex. rör, kablar eller liknande i specialfall)

  • varan är skiffer, metallplattor, takrännor eller liknande

  • leveransen består av särskilt framskaffade varor (beställningsvaror) – såvida inte AO godtar returen först

När kan jag returnera varor till AO?

Returnering ska ske inom 90 dagar efter leverans. Det läggs på en returavgift på 15 % av det fakturerade priset, och beställningsvaror kan bli pålagda en extra avgift från leverantören. Såvida du inte har köpt och hämtat varan i någon av våra butiker och returnerar den i samma butik inom två dagar, blir varan krediterad.

Observera att du inte får pengarna utbetalda. De sätts in på ditt AO-konto och kan endast användas till pågående eller framtida köp hos AO.

Alla returvaror ska vara dokumenterat köpta hos AO.

Hur returnerar jag varor till AO?

Du bestämmer själv om dina returvaror ska hämtas upp eller om du vill komma förbi vid en av våra butiker med dem. Om du väljer upphämtning ska du komma överens med oss om det, och då tillkommer också en upphämtningsavgift.

Om du väljer att returnera dina varor i en av våra butiker får du hela beloppet krediterat (minus en hanteringsavgift på 20 % för återanvändbart emballage såsom pallar och ramar) om du kommer med varorna inom fem dagar.

För att returvaror ska godtas hos AO ska följande villkor vara uppfyllda:

  • Varan ska vara komplett och i säljbart skick

  • Varan ska vara oskadad och i oöppnat ursprungligt emballage

  • Returleveransen ska vara specificerad och sorterad

  • Varan ska vara dokumenterat köpt hos AO med följesedel, faktura eller paketetikett

  • Varan får inte ha utgått ur AO:s sortiment

  • Varor såsom rör, kablar eller övriga varor i särskilda längder eller mått tas inte i retur. Varor inom varugrupperna skiffer, metallplattor, tackrännor m.m. tas inte heller i retur

Särskilt framskaffade varor (beställningsvaror) kan endast returneras om AO:s leverantör godtar att varorna returneras till dem. Dessutom kan det tillkomma en returavgift från leverantören. Beställningsvaror kan inte returneras via AOnet.se.

 

Leveranser kan returneras i upp till 90 dagar efter leverans. Returavgiften beräknas som 15 % av det fakturerade priset.

 

Se våra övriga försäljnings- och leveransvillkor